27 April 2013

Mari berfikir

Bismillah.

Entah berapa lama blog tak dibelai. Hectic life as a student until I don't have time to update anything here. Alhamdulillah, musim assignment dah berlabuh tirai tapi itu belum penamat segalanya. InsyaAllah 13 Mei nanti bermulalah perjuangan di medan peperiksaan. 

Semester ni Allah uji aku dengan ujian yang kalau diikutkan hanya satu cubitan. Pengalaman pertama redo assignment. Sejujurnya, aku tertekan yang amat sangat. Terasa macam segala usaha aku sia-sia. Terasa macam penat lelah, fikir itu fikir ini macam tak berguna. Apa jadi pada aku? I cried. Aku mengadu pada rakan-rakan terdekat. Mengadu pada mak. Mengadu betapa sedihnya aku. Tapi alhamdulillah. Allah bagi sedikit kesedaran pada diri aku. Allah bagi ruang pada aku untuk fikir sejenak. Mungkin Allah nak aku usaha lebih sebab DIA tahu aku boleh buat lebih dari tu. I was really upset with myself and people around me. I feel that I'm the worst. I blamed myself but then I realised, it's just useless. I know I can do better than that. Alhamdulillah, rasa sakit tu sedikit demi sedikit terubat. Berpegang pada ayat ni,

"Allah tidak membebankan seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannya." Al-Baqarah (Ayat 286)

Ayat Quran boleh pujuk hati yang tengah bersedih. Ayat Quran boleh bagi motivasi. It's true and it can't be doubted. Lepas tu, apa jadi, alhamdulillah, boleh senyum, boleh tertawa. Cewah!

Senyum comel macam budak ni. Sumpah comel! ehee.

credit : here

Sejujurnya, I just started my revision. Lazy me, right? Penyakit M yang ada pada setiap manusia. Terpulang pada kita macam mana nak kawal penyakit tu daripada merebak ke seluruh badan. Bila rasa malas tu datang, teringat dengan kata-kata dari Imam Syafie.

"Bila kamu tak tahan lelahnya belajar, maka kamu akan menanggung peritnya kebodohan"


Satu peringatan buat diri tentang betapa pentingnya menuntut ilmu. Mungkin kadang-kadang aku lupa yang menuntut ilmu tu salah satu daripada fardhu kifayah, salah satu daripada ibadah. Argh, teruknya aku. Cikgu E mudah lupa, Cikgu E mudah lupa. Please! Tiada diskriminasi buat kaum Melayu bagi penyataan 'mudah lupa'. Ehee. 

p/s: layan lagu Wanita dari Dehearty. All-time favourite you know. Senyum!

Sadaqallahulazim


4 comments:

  1. hehe..relak la..kena redo, buat je la semula..xyah tension2..lg1, xyh nak terlampau stress kpd assgmnt, hidup ni bnyk lg pntg dr assgmnt..hehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...