13 February 2013

Cabaran sebagai Pengalaman

Bismillah.

Hati ni rasa tertarik-tarik nak menaip. Dah lama juga tak menulis. Tanggungjawab sebagai seorang pelajar di semester 3 lebih penting daripada menulis sesuatu di blog yang hanya jadi peneman. Peneman sementara. Kot. Ehem. Entry terakhir adalah pada 26 Januari lepas. Ini dah masuk 12 Februari. Suatu tempoh yang agak lama. 

Satu perkara yang sangat pasti. Bila rasa nak menaip tu menerpa, mesti ada sesuatu yang terjadi. Boleh jadi benda tu baik boleh jadi juga benda tu sebaliknya. Hanya diri yang lebih mengerti, tak gitu? 

I've posted few entries before regarding 'hijrah'. Only I know how this word affects me. It do mean a lot to me. The first month in semester 3 is the month where I experienced something which I never expect. I didn't expect to be like this. I didn't expect certain things to happen. I didn't expect responses from people around me. Everything is beyond my control.

Last 2 months. I attended my cousin's wedding. Dua pupu. Bukan nak bagitahu seluruh dunia yang aku dah berpenampilan lain. Lain dari yang sebelumnya. Ada beberapa kenalan yang turut hadir. Ada kenalan yang sekadar dikenali di laman sesawang Facebook tapi belum cukup kenal di alam nyata. Aku? Buat muka selamba. Nak bertegur sapa, beramah mesra, segan pula sebab dikelilingi dengan kumpulan-kumpulan manusia. Majlis selesai, semua pun selesai. Aku, macam biasa. Layan Twitter. Dah jadi satu kebiasaan kot. Tiba-tiba, dapat satu tweet where that person mentioned my name on it.

"segan nak tegur Cikgu_E sebab bla bla bla bla bla"

Oh, I was shocked. I am. 

Terfikir juga. Drastik sangat ke? Erm. Tak kot. Respon aku?

"Alhamdulillah. Diri yang lemah ni masih mencuba. Banyak lagi benda yang perlu diperbaiki."

"Tak apa.Semoga terus istiqomah."

Terharu. Aku anggap kata-kata dia sebagai suatu doa yang cukup bermakna. 

Satu insiden lagi. Baru-baru ni, makcik aku ditahan di ICU. Bila ada hal macam ni, rata-rata ahli keluarga terus berkumpul. Peluang nak jumpa ahli keluarga yang berkhidmat di semenanjung tanah air datang bila ada hal-hal keluarga macam ni. Hari pertama di hospital, tiba-tiba, datang suara abang saudara dari tepi.

"Eh, dah macam ustazah dah."

Respon aku? Senyum je lah. Nak cakap lebih-lebih, tak guna juga. Tak ada apa-apa yang nak disebut pun.

one..two..three..smile...errr?
credit : click here

All these things are seen as experiences. Pilihan tu semua aku yang buat. Jujur aku cakap, segan, rasa tak selesa tu semua ada. Allah lebih tahu apa yang aku rasa. Kadang-kadang, aku terfikir juga. Kalau aku melayan sangat apa respon manusia, sampai bila-bila pun aku tak akan bergerak ke mana-mana. Manusia yang jadi cabaran. Diri sendiri pun boleh jadi cabaran. Takut dengan pandangan manusia, takut dengan respon manusia, takut dengan itu, takut dengan ini, tapi bila rasa takut pada Allah tu nak bercambah? I ask myself a lot. Banyak kali. Tak terkira. Aku suka perhati keadaan sekeliling. Bandingkan diri aku dengan si A, bandingkan diri aku dengan si B. Tengok diri sendiri. What else should I do? The choices are being made for me. 

I never regret myself for choosing something which will benefit me as a Muslimah. It's the best thing to do. I do hope for the better version of me. Always. It's not to tell you, "Hey, look here. I've changed myself to someone's better! Hey, I am the new me. I am better than before! Please, don't underestimate me for who I am." 

A big NO for that!

 I wrote here to tell you that we should not forget our responsibility as a Muslim. It's to tell you that there are rules and regulations to be followed which were implemented by HIM, Allah Azzawajalla. We're not living for fun but we live to strive for HIS Jannah. 

Kita selalu lupa kan? Semoga kita terus istiqomah dalam berbuat kebaikan.. Amin.

p/s: tengah siapka assignment sebenarnya. tengah bercuti juga sempena sambutan tahun baru cina. 

Sadaqallahulazim.

4 comments:

  1. hoho, okeylah orang panggil ustazah. Doa tu, ce bayangkan kalau orang panggil kita dengan panggilan buruk pulak, tu dah tanda kita teruk sangat T.T

    ReplyDelete
    Replies
    1. nauzubillah.mohon dijauhkan lah dari panggilan2 pelik tu.

      Delete
  2. Nak menhirup udara disini dlu..errmmmm masih segar,apa kabar??hehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...