31 August 2012

Mata dan Megapixel

Bismillah.

Google-ing is part of our daily lives and I admit that I use Google daily. It's just like online food you know? 'Cause I consume it everyday. Hehe. Merepek pulak kan tapi betul lah. Hidup bergelumang dengan assignment. Kenalah memanfaatkan Google setiap hari. BUT! It's not GOOGLE that I want to talk about but it's about the fact that people get from google-ing. I've read somewhere on Twitter. It says that,

"human eyes are believed to have 576 megapixel resolution"

Aku puji  dan berterima kasih kepada siapa-siapa yang buat kajian tentang mata ni. Betul atau tidak, wallahualam. Kita pun tak tahu. Sebab, DIA je yang tahu. Cuma aku terfikir sesuatu. It's my personal view on how we live. Cuba fikir. A human brain is technologically better than a computer. Why? 'Cause a human brain created a computer. A pair of human eyes are believed to have 576 MP resolution and the eyes are more powerful than a DSLR because from what I know a DSLR never reach 50 MP or 40 MP perhaps? Betulkan aku kalau apa yang aku cakap tu salah sebab aku kurang ilmu dalam bab-bab kamera ni. Nak pegang DSLR pun aku rasa seram sejuk. haha.

Sekadar Hiasan (Sumber: Google)

These two modern gadgets show that there are still limitations in human's creation. Sometimes, we feel that by having all these things, we're good enough and we're better than other people. It's where takabbur appears. Realise it or not, it is still there. Don't you think so? And we never realise we're much better than these two gadgets. Why do I say so? We're HIS best creation on Earth. InsyaAllah.

It is stated in Quranul Karim,

"Truly Allah knows what they manifest; surely He does not love the proud" Surah An-Nahl: 23

atau 

"Tidak diragukan lagi bahawa sesungguhnya Allah Mengetahui apa yang mereka rahsiakan dan apa yang mereka lahirkan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong" Surah An-Nahl, Ayat 23

Lumrah hidup kita. Selalunya, kita bangga dengan apa yang kita ada. Tak kira lah dari segi apa. Material, bakat,rupa paras,harta itu dan ini. Aku pun tak terkecuali daripada benda-benda macam ni. Khilaf diri yang kadang-kadang kita tak sedar pun. Kita memang tak jauh dari semua tu. Nauzubillah. Kita memang hambaNya yang serba kekurangan. Semoga kita dijauhi dari semua benda yang tak baik tu. Amin.

Nonetheless, ALLAH SWT is still the best Creator of all. SubhanALLAH WallahuAKBAR!

p/s: minggu ni minggu berzombie. minggu lepas busy sangat beraya sampai lupa pasal assignment. orang kata nyawa dibayar nyawa. kali ni tidur nyenyak dibayar dengan tak tidur. OH NO! student's life. it's how it goes.

Sadaqallahulazim



6 comments:

  1. syukur dengan nikmat dan kesempurnaan yang Allah beri :)

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. Alhamdulillah..Thank you..And I consider it as a compliment..kihkihkih

      Delete
  3. OH Dah nmpak dh...bermata burung hantu lah sekarang MAKCIK!!..HEHE (Dh start cari pasai sbb lama mnghilang) hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. aaaaaa...haha...kutuk eh..k fine..xpe...mana ade mcm burung hantu :p

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...