23 February 2012

[my life] EXPERIENCE shapes who we are TODAY

Bismillah.

The second day without lecturer coming in.  Susah nak teruskan kerja bila mata mengantuk, badan macam tak cukup rehat. To avoid replacement, either you want it or not, you have to go. Sometimes, I feel like a walking zombie, walking around the campus. hehe. Okay,let's go back to the main title.

Experience shapes who we are today. Do you agree with me? Kita selalu dengar kan, pengalaman mengajar kita. Apa yang pernah kita lalui, apa yang pernah kita rasa, apa yang pernah kita buat, apa yang kita pernah lihat dengan mata kasar sedikit sebanyak mempengaruhi hidup kita. Mungkin bukan secara keseluruhan. Bukan 100%. Tapi tetap ada. No matter how many times you deny it, it will affect you whether you realise it or not. Kenapa eh tiba-tiba aku cakap pasal ni? Ada sedikit cerita yang nak dikongsikan.

From 7.30 to 9.30, I was having my Child Development class. Mesti pelik kan. Apa kaitan subjek Child Development dengan tajuk? Ahaha. Tajuk hari ni pasal personality. Pensyarah tengah terangkan pasal personaliti seseorang berdasarkan teori oleh seorang insan ni. Aku pun tak ingat nama dia apa. (kantoi aku tak tumpu perhatian sangat kan? hehe) Bila masuk satu part tu, Madam Chiam pun tanya, "things that happened in the past...bla bla bla bla..does it affect your current life?" Dengan confident nya aku angguk dan cakap "yes". Madam Chiam yang lawa tu tengok muka aku, "Would you like to share?"

Sumber : Google

Terpana seketika. "Me? Madam? ". Madam Chiam angguk-angguk. Gosok-gosok tangan jap. (dramatik la pulak)

"Actually, the incident happened in 2008 when I was form 4. It was in Similajau National Park. Two of my schoolmates were drown. In the evening, we went back to the chalet.We were rested in the room and I fall asleep.I had a bad dream.It was me who are drown.I can even feel the sea water around me.I don't know what will happen especially for the upcoming event, the BIG. That tragedy made me trauma. Even until now, when it comes to things like water activities like swimming..kayaking..or when someone asked me to go to the beach..or when my friends asked me to join them, "erma,let's go to the water park.have some fun there"..I usually refused to go..I want to go but it still remind me of something..the bad memory..During my PLKN, we were actually asked to swim..There was a lake there..We were given the life jackets but still I can't even move my body..I feel like crying..Luckily, the trainers helped me."

Madam Chiam tekun mendengar cerita aku.Tapi sejujurnya, lepas pemergian Allahyarham Arif dan Zaid, aku jadi takut dengar bunyi ombak. Memang susah nak lupa bila baru sekejap tadi orang tu jalan belakang kita, baru sekejap tadi orang tu main-main air, baru sekejap tadi orang tu main-main pasir depan mata kita, tapi sekelip mata je orang tu hilang ditelan laut. Kadang-kadang, aku nak juga pergi water park dengan kawan-kawan tapi bila aku fikir hal yang satu tu, niat aku terus terbantut. Aku ingat lagi, masa tu, aku masuk hutan dengan kawan-kawan yang lain. Trip sekolah sebenarnya. Aku ingat lagi, kasut Puma yang ayah beli untuk aku hilang macam tu je sebab hanyut. RM200 lesap. Stokin Nike pun hanyut. Sob sob. Dah lah duit ayah. Lepas tu, aku tak nak dah beli kasut mahal-mahal. Syukurlah dengan apa yang ada. Masa keluar dari hutan tu, aku pinjam sandal arwah Arif sebab yang lain still duduk dekat kawasan pantai. The girls were asked to go back. Rata-rata yang stay tu budak lelaki.

Sampai je chalet, semua tak cakap apa-apa. Diam. Silent is the best option I guess. Masuk bilik semua duduk termenung dekat katil. Semua macam tak percaya apa yang dah jadi. Aku terlelap sebab penat sangat-sangat.   Masa tu, aku mimpi yang aku lemas. Aku dapat rasa air laut di sekeliling aku. Emm..Malas nak cerita panjang-panjang tapi tragedi tu banyak beri kesan pada diri aku sampai sekarang. Masa tu umur aku 16 tahun. Sekarang dah 20 tahun. I'm still like this. If people ask, "what is your fear?". Jawapan aku, aku rasa laut kot. Susah nak buang ketakutan kita bila benda tu dah sebati dalam diri. Aku cuba tapi aku tetap takut. Bila aku dah takut aku jadi macam tak boleh nak bernafas. Unconscious mind. Entahlah. Aku rasa aku kena jumpa pakar psikologi kot. hehe.

Tiba-tiba terkenang hal lepas. huhu. Semoga Allah SWT mencucuri rahmat ke atas roh kedua-dua sahabat aku. Al-Fatihah.

sadaqallahulazim.

5 comments:

  1. sedih.. tp betul la tu.. experience is the best teacher n our life.. :)

    #al-fatihah utk arwah kawan.. :)

    ReplyDelete
  2. haah..sedih klu nk terkenang hal lepas..experience is the best teacher.indeed :)

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum..iam there when the thing happen..huhu~ rasa x bertanggungjawab jk tyme ya....but just relize that we are all the borrowers, not more...even diri sendiri pun adalah pinjaman semata2 dr ALLAH..belajarlah untuk pasrah dan redha dengan ketentuanNYA tapi harus diingat..jangan PUTUS ASA!!
    wALLAHu a'lam...sedih2 jwk, tp fikir iktibar dr stiap kejadian....krn semuanya ada mksd tersurat n tersirat...skiranya ALLAH kehendaki kita akn twk pa ya...insyaALLAH.^_^

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...