15 March 2011

Bila budak-budak kahwin.

Bismillah.

Tengah sabar menunggu detik 12 malam.Untuk apa?Adalah tu.Ada mission.Yeah.I am addicted to Facebook. Eh,tak lah juga.Tapi boleh la.Sebab apa?Ntah.Aku pon tak tahu.After facebooking for few hours,adalah something yang caught my eyes.Something common yang jadi sekarang ni.But don't worry.Entry aku just share pendapat aku pasal apa yang aku nampak.Yang penting,lain orang lain pendapat.Aku takkan pernah sama dengan kau.Kau takkan pernah sama dengan aku.Kita sama tapi kita berbeza.Kita berbeza tapi kita masih sama.Paham maksud aku?Tak paham buat-buat paham je lah.

Okeh.Back to the main title.Saja je buat title macam tu.Lecturer aku cakap.Kalau nak buat title,biar catchy. Tapi catchy ke tu?Huehuehue.Ntah.Aku pon tak tahu.Biar je lah.Aku nak cakap sikit.Aku ni bukan cerdik pandai.Aku bukan pengkaji.Aku bukan ahli falsafah ke apa.Aku hanyalah seorang insan biasa.Aku suka memerhati.Sambil perhati sambil berfikir.Entry ni biasa je.Membebel je yang lebih.



Kahwin muda.Fenomena ni dah lapuk dek zaman kot.Sebab,zaman nenek moyang aku dulu benda ni dah jadi dah pun.Aku rasa dalam family korang,the same things happened.Very common and very often.So,no biggy. Takda benda yang nak dirisaukan cuma aku nak compare sikit macam mana fenomena ni berlaku.I made some comparisons based on my observations and by asking few people about this phenomenon.Segalanya bermula dari cerita-cerita orang tua.Kadang-kadang,seronok juga bila duduk borak-borak dengan orang yang jauh jauh lebih tua dari kita.Ni apa yang nenek ngan mak aku cerita.

Dulu..

Budak umur 14 tahun or maybe lagi muda dari tu dah kene pinang oleh keluarga belah lelaki.Masa tu,diorang kahwin maybe sebab desakan hidup.Zaman dulu,tahu-tahu je lah.Hidup susah.Lagi-lagi masa zaman Jepun.Masa tu,pendidikan orang tak ambik kisah sangat.Kalau macam dekat kampung aku,paling-paling pun,penduduk kampung masa tu kerja sebagai petani,nelayan tak pun tukang kayu.Gaji pon tak seberapa.Nak dapat duit memang susah.So,budak-budak perempuan ramai yang kahwin awal.Nak bercinta pun susah.Rata-ratanya memang mak ayah yang aturkan jodoh.Tapi urusan jodoh tu Allah punya kerja la kan.Manusia mampu merancang je.So to conclude,it's either parents yang aturkan or desakan hidup masa tu.Probably they have their own reasons on that.We don't even know about it.Ni pon apa yang orang cerita kat aku.



Sekarang..

Dunia dah banyak berubah.Lelaki dengan perempuan dah tak kenal erti batas-batas pergaulan.Rasanya semua orang tahu pasal tu.Almost everyone knew it tapi certain orang tak praktis apa yang diorang belajar. Apa yang aku nampak,ramai budak-budak sekolah umur 13 14 15 and so on kahwin sebab terlanjur.Aku tengok diorang happy je.Tapi bila aku fikir balik.Sayang sangat.Umur muda-muda lagi dah naik pelamin.Kadang-kadang tak naik pun.Hari ni,mungkin diorang happy tapi in the future takda sapa yang tahu apa yang akan jadi.Few months ago,aku balik cuti.Masa tu cuti semester.My first semester break.Aku terjumpa schoolmate masa sekolah rendah dulu.She's married.Dah ada anak dah pun.Umur baya aku lah.Masa tu terjumpa kat mana ntah.Aku pun dah tak ingat.Mulut ni rasa ringan je nak tegur sebab kenal kan.Tak tegur kang ada yang cop kita sombong.Tapi bila dia nampak aku dia buat dek je.Senyum pun tak.Nak senyum tapi last-last tak jadi.Aku ni takde la peramah mana.Hehe.Dia macam malu.Aku terfikir satu benda je.Maybe dia malu tengok kawan-kawan dia yang lain sambung belajar,angkut buku tapi dia dok rumah,kelek baby.Mungkin lah.Sebab masa tu,tunduk je.Tapi apa yang aku tahu,dia kahwin sebab memang dia nak kahwin.Bukan sebab terlanjur.

And hari tu,aku ternampak sorang budak perempuan.Tak sure dia ni form berapa.But,she's married.Aku kenal sangat dengan budak tu.Kira dia ni junior aku.Apa yang aku tahu,dia kahwin sebab terlanjur.Sayang sangat.PMR tak tahulah dia sempat ambik ke tak.SPM confirm la tak.Dah ada anak dah pun.One day,aku nampak status dia kat Facebook.Kira dia ni geram lah ada orang dok sibuk jeling-jeling kat laki dia.Profile picture pun pose macam2.Masih lagi dengan zaman remaja or zaman budak2.Ntahlah.Banyak lagi benda yang aku nampak.Dekat Facebook ada.Dunia realiti pon ada.Semua ada kisah sendiri.Ada sebab2 sendiri.
Aku tak boleh nak kata diorang salah or the other way around.

I think that's all for tonight.Akhir kalam.Budak mentah.End of writing.

3 comments:

  1. tatau nak kate ape..
    dah jodoh..
    tapi..kalau boleh memang la tamo kawin awal..sebab jaminan tu tiada..huhu

    ReplyDelete
  2. zaman dulu leh lar kawen awal,zaman skang ni cm x sesuai jer !!_!!dulu my auntie kna pinang masa umo 13,die balek pd sek. and then ada jiran ckp kt die,org pinang die,mengamuk my auntie,masa tu atuk pn x trima coz auntie sek lagi & muda sgt2...bile umo my auntie 31,baru lar die kawen,eheheee ~~_~~'

    ReplyDelete
  3. situasti x sama..dulu len skrg len..tol x?hik hik hik

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...